竹西朴氏
冬至
北陸猶吹雪裏風,黃鐘應律暗相通。
穉陽初動飛灰後,短晷纔添弱線中。
漸見人情時日異,惟知節物古今同。
滿林春色誰先漏,破凍梅花第一功。
注:
黃鐘,十二律之第一,為與冬至相應之樂律。
燒葭莩之灰,置之於律管之中,察其飛動,為古代占氣候之法。葭灰飛出某律管,即示該節候已至。
解三四句可參考周易復卦。復卦初爻為九,其餘五爻皆六,為陽氣始復還之象。
죽서 박씨
"겨울이 가장 깊은 날"
북쪽 대륙 바람이
눈 속에서 불어오니
첫째 음률 황종과
잘 어울려 통합니다
날아 오르는 갈대 태운 재를 따라
여린 양의 기운이 드디어 움직이고
연약한 선 가운데
짧은 해 그림자가 비로소 더해집니다
점점 보이게 될 사람의 정으로
한 시간 한 시간 한 날 한 날이 달라질 터인데
오로지 알 수 있는 건 계절의 징조가
예나 지금이나 같다는 것입니다
수풀이 봄의 색깔로 가득하리라는 것을
누가 먼저 알리게 될까요
추운 겨울을 헤치는 매화꽃에게
그 공이 제일 먼저 돌아가겠지요
주:
처음 네 귀절은 원문의 해석이 어렵습니다. 율려십이율의 첫째인 황종이 낮이 가장 짧은 절기인 동지와 통한다는 생각, 율려 십이율을 대표하는 율관에 갈대의 재를 넣어 어느 율관의 재가 날아오르느냐를 근거로 절후를 측정했다는 전통, 《주역》의 스물 네 번째 괘인 복(復)괘는 맨 아래에 위치한 초효가 양효인 것을 제외하면 나머지 다섯 효가 모두 음효인데, 이 괘, 특히 유일한 양효인 초효가 일년 중 낮이 다시 길어지기 시작하는 동지와 동지가 든 동짓달을 대표한다는 생각을 알아야 하기 때문입니다.
(반빈 역)
Bak Jukseo
"The Day in the Deepest Winter"
From the land mass in the north
Wind blows through the snow,
And the season matches the yellow bell,
The first of the twelve musical keys.
The young yang now begins to move
After the reed ashes fly up;
The short solar shade is finally added
To the bunch of soft lines.
Gradually we will see our love
Showing every hour and every day different;
Only we would know that our season
Remain the same in the past and the present.
Who would be the harbinger of
The vernal colors that will fill the forest?
The first credit shall go
To plum blossoms that break the wintry chill.
Notes:
Lines #1-4 are challenging to read. Reading those lines would benefit from knowing the idea that the "yellow bell," the first of the twelve musical keys, is connected to the season of winter solstice; the traditional practice of measuring the season by observing reed ashes placed in the twelve pipes of musical key fly up; the understanding of Hexagraph Fu, the twenty-fourth hexagraph of the Yijing, in which the line at the bottom is the only yang-line in the six-line complex, as a marker of the season of winter solstice and the eleventh moon, because it is the day when the days begin to get longer.
(H. Rhew, tr.)
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